خبرگزاری کار ایران

ربیعی:

واقعیت اجتماعی زنان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۷۶۶

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تشکل‌های زنان می‌توانند؛ در بهبود وضعیت این قشر از جامعه بسیار موثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در همایش هم‌اندیشی ظرفیت‌های ناشناخته فرهنگی- اجتماعی زنان کارگر گفت: همواره باید واقعیت اجتماعی زن و سیاستگذاری حساس مربوط به جنسیت را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم نقش زنان را در فرآیند توسعه کشور ارتقا دهیم.

وی افزود: امیدوارم با تحولات خوبی که در حال رخ دادن است، رشد خوبی را تجربه کنیم و این مسئله در حوزه زنان نیز تاثیر گذار باشد.

ربیعی با تاکید بر اینکه واقعیت اجتماعی زن باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، افزود: بالاخره زنان به نیروی تاثیرگذار در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و ... در کشور تبدیل شده‌اند که سابقه آن بسیار کم است و حتی به ده سال نیز نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه تغییرات زیادی در ابعاد مختلف زندگی زنان چه در خانواده و چه در جامعه رخ داده است، گفت: ما در عرصه سیاستگذاری نمی‌توانیم، مانند زمانی رفتار کنیم که همواره غلبه مردان را در همه عرصه‌های اجتماعی به صورت مفروض می‌پذیرفتیم. اکنون اینگونه سیاستگذاری‌ها از سوی جامعه پس زده می‌شود.

وزیر کار با اشاره به اهمیت تشکل‌ها در بهبود شرایط اشتغال زنان گفت: ما در این وزارتخانه به دنبال تشکل‌های زنان در حوزه‌های رفاه و کار هستیم. ما نیاز داریم که در حوزه سرمایه‌گذاری و بنیان کسب و کارها تنوع بخشی کنیم و در این حوزه به کمک تشکلها نیاز داریم.

به گفته وی سرمایه گذاری‌ها باید در بخشهایی باشد که زنان نیز در آن بتوانند؛ مشارکت کنند، برای نمونه صنعت توریسم، الکترونیک ، نساجی و ... در این زمینه می‌توانند؛ موفق‌تر باشند.

ربیعی ادامه داد: بحث دیگر موضوع کار و  خانواده است. تقسیم کار جنسیتی اکنون به ملاحظه بیشتری نیاز دارد که تشکلها در این امر نیز می‌توانند کمک‌کننده باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مطالعات آکادمیک هم باید در شرایط کارگاهی و با در نظر گرفتن واقعیات اجتماعی صورت بگیرد و از این طریق باید مطالعات را عملیاتی کنیم.

ربیعی با اشاره به اینکه ما نقش مضیق برای تشکل‌ها را نمی‌پذیریم، گفت: ما تشکلی را که مانند یک اتحادیه و سندیکا بین کارگر و کارفرما قرار گیرد، نمی‌پذیریم. تشکل‌ها باید تعدیل‌کننده دیدگاههای نظری نسبتا رادیکال با شرایط اجتماعی ایران باشند، در غیر این صورت برخی از این دیدگاهها به ضرر جامعه زنان شاغل تمام می‌شود.

وی با اشاره به برخی مطالبات زنان شاغل همچون افزایش مرخصی زایمان و ... گفت: نباید به سمتی برویم که برخی خواسته‌ها به ضرر زنان شاغل متاهل تمام شود. ما باید واقعیت اجتماعی زن مسلمان ایرانی را بشناسیم و تشکل‌ها نیز با دیدگاه متعادل هم منافع زنان شاغل و هم منافع زنان کارفرما را در نظر بگیرند. امیدواریم که در آینده وضعیت زنان و تشکلها نیز بهبود پیدا کند.

وی در ادامه ضمن انتقاد به برخی اظهار نظرها افزود: احساس می‌کنم که گاهی در حق دولت اجحاف می‌شود، برخی اظهارنظرها و مقایسه‌های نادرست آغاز شده است و برخی دارند؛ نرخ‌های مختلف را در دولت‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنند، در حالی که اول باید شرایط را ترسیم کنند.

وزیر کار گفت: در شرایطی که فروش و قیمت نفت نصف شده و پول نفت با مشکلات بسیار از کشورهای دیگر انتقال پیدا می‌کند، دولت توانسته تورم را مهار کند و در چنین وضعی ما رشد سه درصدی داشته‌ایم، این درحالی است که در زمانی دیگر 800 میلیارد دلار پول در کشور خرج شد. با این پول می‌توانستیم دو کشور را آباد کنیم، اما اقدامی انجام شد که کمر تولید در کشور شکسته شود.

ربیعی تصریح کرد: به دلیل واردات در بخش‌هایی همانند کشاورزی، باغداری، پوشاک و ....  اتفاقا مشاغلی که بیشتر زنانه بودند با آسیب روبرو شدند و شاهد بودیم که حتی کلیپس و سنگهای تزئینی را به کشور وارد می‌کنند. اکنون باید کارنامه دولتها را با در نظر گرفتن این شرایط در کنار هم بگذاریم. دولت یازدهم توانست اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کند که خود امر مهمی است و اکنون در شرایطی هستیم که توانسته‌ایم، احقاق حق خود را در برابر قلدرهای بین‌المللی بدست بیاوریم.

وی در پایان تصریح کرد: جامعه ما به مشارکت زنان فرهیخته با ارزشهای اسلامی- ایرانی و برخاسته از کانون خانواده نیاز دارد و همچنین باید ذکر کنم که حمایت از تشکل‌ها از برنامه‌های دولت است.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز