خبرگزاری کار ایران

نماینده فارس در شورای عالی استانها:

اختیارات شوراها افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۴۴۷

نماینده استان فارس در شورای عالی استانهای کشور گفت: با افزایش حدود اختیارات شوراهای شهر علاوه بر تقویت شرکت مردم در انجام فعالیت‌های مربوط به خودشان، تحقیق و توسعه و نظارت بر طرح ها و پروژه های اجرایی در استانها راحت‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن فریدونی نماینده استان فارس در شورای عالی استانهای کشور در نطق پیش از دستور خود در پانزدهمین اجلاس شورای عالی استانهای کشور که صبح امروز (پنج شنبه) در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به آیه 142 سوره بقره گفت: خداوند در این آیه می فرمایند و ما چنان شما مسلمین را به آیین اسلام هدایت کردیم و نیز بیاراستیم به اخلاق معتدل و سیرت نیکو تا نیکی و درستی را سایر ملل عالم از شما بیاموزند.

وی افزود: بر خود وظیفه می‌دانم که نسبت به عملکرد فرزندان برومند این مرز و بوم که با تلاش بی‌وقفه، صادقانه و دلسوزانه خود موجب به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای ملت بزرگ ایران و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای شدند و با بهره‌گیری از دیپلماسی دانش بنیان، چهره واقعی ایران اسلامی را به جهانیان معرفی کردند و ادعای رژیم منحوس صهیونیستی را به سخره گرفتند؛  مراتب تشکر و قدردانی خود را اعلام کنم.

عضو شورای عالی استانهای کشور تصریح کرد: قطعا درایت مقام معظم رهبری در حمایت، نظارت و پشتیبانی از تیم مذاکره کننده دولت تدبیر و امید و تایید مذاکرات توسط ایشان چه در ژنو و چه در لوزان نقطه عطفی در حصول چنین پیروزی بزرگی بوده است. امیدواریم که ادامه مسیر با یاری و حراست از کیان جمهوری اسلامی ایران توسط تیم مذاکره کننده تا حصول توافق نهایی مکتوب، با حمایت مردم قویا صورت گیرد.

فریدونی در ادامه به بیان ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی  موجود در استان پهناور فارس و مشکلات این استان در حوزه مدیریتی خرد و کلان پرداخت و اظهار داشت: استان فارس دارای 29 شهرستان، 102 شهر، 83 بخش و 204 دهستان است. این استان دارای منابع اقتصادی قابل ملاحظه و منابع کشاورزی و دامداری استان قابل توجه است که پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، نیروگاه های سیکل ترکیبی، معادن سنگ و فلزات، صنعت ذوب  آهن و فولاد و شهرکهای صنعتی از آن جمله هستند.

پروژه صدرا شاه بیت طرح‌های بزرگ توسعه

وی با اشاره به ظرفیت های مذهبی استان، به آثار تاریخی استان همچون تخت جمشید، پاسارگاد و... اشاره کرد و افزود: این استان سالیانه حجم قابل توجهی از گردشگران خارجی و داخلی را به خود جذب می کند. شاه بیت طرح های بزرگ توسعه شهری اجرا شده در کشور در استان فارس پروژه وزین شهر صدرا بوده که مطالعات آن از سال 1369 آغاز شده و در حال حاضر این شهر در فاصله 15 کیلومتری شمال غرب شیراز و از نقطه نظر سلامت آب و هوایی و اقتصادی گردشگری می‌توان گفت؛ چون نگینی در فارس می درخشد.

عضو شورای عالی استانها اضافه کرد: تاکنون با همت شورای شهر و شهرداری در ایجاد فرصت سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذارهای خارجی و داخلی، همکاری و ارائه تسهیلات به بخشهای پزشکی و درمانی و دانشگاهی توانسته اند؛ خدمت شایانی در راستای ورود ارز به کشور و ارائه خدمات تفریحی، رفاهی، درمانی و...ورزشی به مردم انجام دهند که حاصل آن اجرا پروژه های بزرگ بصورت منسجم و طبقه بندی شده همچون احداث مرکز پژوهشی درمانی و بیمارستانی پیوند اعضا ابوعلی سینا، بیمارستان تخصصی سرطان، بیمارستان اعصاب و روان، بزرگترین پارک شهری خاورمیانه به وسعت 180 هکتار، مدرسه بین المللی محیط زیست و باغ گیاه شناسی دهکده تفریحی پارک آبی و... اشاره کرد.

نماینده استان فارس، با طرح این پرسش که چرا با وجود این پتانسیل مثبت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استان فارس نتوانسته از این ظرفیت ها بهره لازم را ببرد، تصریح کرد: چرا هنوز استانی با این حجم فعالیت های پیشرفته باید با مشکلاتی نظیر کمبود اشتغال، کمبود آب و سو مدیریت سازمان یافته دست و پنجه نرم کند؟

کمبود آب مشکل جدی استان فارس

وی اظهار کرد: از جمله مشکلات جدی که مانع از رشد و ترقی استان آنگونه که باید شده است، کمبود آب جهت استفاده در بخش های کشاورزی و دامداری جهت نیل به خودکفایی و کاهش واردات است و این در صورتی است که بیشترین دریاچه های دایمی کشور در استان فارس قرار گرفته اند که در بخش دریاچه های آب شیرین می توان به دریاچه پریشان، تالاب ارزن، دریاچه برم شور و... اشاره کرد.

فریدونی با طرح این پرسش که در مشکلات مربوط به حوزه اشتغال با توجه به وجود ظرفیت‌های اقتصادی همچون وجود مناطق ویژه اقتصادی شیراز و جهرم و پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها چرا حتی با صرف نظر کردن از فرصت های شغل دولتی و خوداشتغالی در فارس، با کمبود اشتغال مواجه شویم، تصریح کرد: پاسخ به این پرسش ها را بایستی در عدم وجود مدیریت سازمان یافته و کارآمد واحد شهری جستجو کرد. با یک نگاه دقیق تر به وضعیت مدیریت های شهری در استان درمی‌یابیم که تقسیم بندی نواحی و مرزبندی مدیریتی روز دنیا که به صورت جزء به جزء و تخصصی عمل می کنند صورت نپذیرفته است و در واقع سوژه های مدیریتی به صورت آزمون و خطا و کلی مطرح و بررسی می شوند.

دامنه اختیارات شوراهای شهر محدود است

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: عده‌ای که باید وقت خود را صرف فعالیت‌های کلان در سطح ملی، مطالعه و قانونگذاری کنند، غرق در حل و فصل مسائل جزئی می‌شوند و شوراهای شهر که مطابق قانون اساسی وظیفه مدیریت المان‌های جوامع را بر عهده دارد و نظارت بر حسن اجرا طرح ها و جزئیات آنها بر عهده او می باشد، از دامنه اختیارات محدودتری برخوردارند.

وی پیشنهاد کرد: جهت رفع این معضل با افزایش حدود اختیارات شوراهای شهر علاوه بر قوت دادن بر شرکت مردم در انجام فعالیت های مربوط به خودشان، تحقیق و توسعه و نظارت بر طرح ها و پروژه های اجرایی در استانها راحت تر می شود. با تشکیل نظام نظارتی قوی عملکرد آنها را ممیزی کرد. شوراها موظف به ارائه گزارش منظم از عملکرد خود به صورت مکتوب و ماهیانه به مراجع مربوطه گردند تا صورت جلسه اقدامات انجام شده  به صورت مدون مستندسازی شده و قابل پیگیری و ارتقا باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز