خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی خوی :

پل قطور شهرستان خوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

asdasd
کد خبر : ۳۵۶۷۹۶

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوی گفت: پل هوایی و ریلی قطور تنها پل ارتباطی ریلی ایران به اروپا در این شهرستان در فهرست آثار ملی و میراث مدرن به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوی، عزیز میرزایی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این پل با نزدیک به نیم قرن قدمت در آخرین نشست ثبتی سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان اولین اثر میراث مدرن آذربایجان غربی به شماره 31407 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی ارتفاع این پل فلزی را 127 متر از کف رودخانه و طول آن را 450 متر و عرض آن را هشت متر با 10 عدد پایه بتنی و 7 تونل در داخل کوه ها عنوان کرد و افزود: برخورداری از بزرگ‌ترین طاق فلزی خاورمیانه، نادر بودن سازه و تکنیک ساخت پل نسبت به زمان احداث و بهره مندی از جاذبه های طبیعی و گردشگری از جمله عوامل و شاخص های ثبت این پل در فهرست آثار ملی و میراث مدرن است.

به گزارش ایلنا، پل هوایی و ریلی قطور در دره زیبا و عمیق قطور در 20 کیلومتری شهر خوی که رودخانه قطور از آن می گذرد، احداث شده و این پل تنها پل ارتباطی راه آهن ایران به ترکیه و اروپاست که نقش بسیار موثری در توسعه روابط تجاری و تردد مسافر با قطار در این محور دارد و از پل های زیبا و منحصر به فرد خاورمیانه به شمار می رود.

این پل نزدیک به نیم قرن پیش به همت متخصصان ایرانی و خارجی ساخته شد.

پل هوایی قطور در هشت سال دفاع مقدس نیز چندین بار مورد حمله هوایی رژیم بعث قرار گرفت که در این حملات بخشی از پایه های پل آسیب دید اما این پل با دلاوری پدافند هوایی پادگان ارتش خوی و رشادت شش شهید سرافراز ایستاد و مقاومت کرد.

این پل به سبب عظمت و شکوهش و قرار گرفتن در دره زیبا و خوش آب و هوا، قابل توجه گردشگران بوده و روزانه دها نفر از گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز