خبرگزاری کار ایران

متوسلیان در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا منتفی شده است

asdasd
کد خبر : ۳۵۱۵۸۶

رییس انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات پی وی سی گفت: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران با توجه به مخالفت مسؤولان دولتی و همچنین صدور رای شورای رقابت در این رابطه، منتفی شده است.

عباسعلی متوسلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان مطلب فوق گفت: مزایای معاملات بورس کالا برای صنعت پتروشیمی بسیار است، به طوری‌که تولید و مصرف کنندگان در بورس کالا با آرامش خیال اقدام به معامله می‌کنند، از سوی دیگر دریافت مواد اولیه براساس قانون و در زمان مقرر انجام می‌شود، همچنین خریداران نسبت به کیفیت کالاهای دریافت شده اطمینان خاطر دارند.

وی ادامه داد: اما خارج از بورس این مزایا وجود ندارد و از این رو اکثر مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند با اطمینان نسبت به معاملات، به تالار بورس کالا بیایند.

به گفته متوسلیان، معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران نیز خالی از اشکال نیست، اما می‌توان با بررسی دقیق و موشکافانه، این مشکلات را حل و فصل کرد و در آینده نتیجه بهتری از معاملات پتروشیمی‌ها دید.

وی تصریح کرد: ضروری است ما هم مانند کشورهای پیشرفته از بند انحصار خارج شویم و در خصوص مواد اولیه انحصار نداشته باشیم، از سوی دیگر قیمت‌ها نیز براساس عرضه و تقاضا تعیین شود که بورس کالا بستری مناسب برای تحقق این عوامل است. همچنین نیاز است خرید محصولات پتروشیمی برای مصرف کنندگان تسهیل شود چرا که این گروه نقدینگی‌های پایینی دارند و حمایت از آن‌ها ضروری است.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات پی وی سی معتقد است؛ با توجه به اینکه هیچ زیرساخت مناسبی برای معاملات محصولات پتروشیمی در بازار آزاد وجود ندارد، نباید در این خصوص تصمیمات مقطعی و احساسی گرفته شود و مزایا و خدمات بورس کالا را نادیده گرفت.

به گفته متوسلیان، در حال حاضر میزان مصرف سالانه صنایع پایین دست نامشخص است، از سوی دیگر مجتمع‌های پتروشیمی نمی‌توانند برنامه مشخصی در خصوص میزان خوراک دریافتی داشته باشند و از این رو حجم تولیدات و عرضه‌های آن‌ها نیز مشخص نیست؛ به همین دلیل اگر روند معاملات نیز در بستری غیرشفاف همچون بازار آزاد انجام شود، فعالان این صنعت با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به ضوابط و قانومندی بورس کالا، هرکدام از پتروشیمی‌ها نمی‌توانند به صورت جزیره‌ای عمل کرده و قیمتی دلخواه برای محصولات خود تعیین کنند که این امر از تنش‌های قیمتی در بازار پتروشیمی جلوگیری می‌کند.

رییس انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات پی وی سی در پایان تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت که خروج پتروشیمی‌ها از بورس را مطرح می‌کند، هیچ روش، جایگزین والگوی مدونی برای جایگزینی بورس کالا در معاملات پتروشیمی اعلام نمی‌کند و به این ترتیب با توجه به حمایت‌های صورت گرفته از سوی مسوولان دولتی، خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا منتفی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز