خبرگزاری کار ایران

رئیس بانک مرکزی خبر داد؛

کارت‌های اعتباری 10 میلیونی این هفته تعیین تکلیف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۳۳۸

رئیس بانک مرکزی گفت: کارت‌های اعتباری مربوط به کالاهای بادوام طی امروز و فردا به جامعه ذیربط (زوج های جوان و کارکنانی که سقف حقوقشان مشخص و پایین است) تخصیص داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی‌الله سیف در حاشیه انجمن مالی اسلامی که صبح امروز در دانشکده الزهرا برگزار شد در پاسخ به این پرسش که اقدامات بانک مرکزی در خصوص مصوبه کنگره آمریکا در مورد برداشت 2.5 میلیارد دلار از حساب بلوکه شده ایران چه بوده است؟ اظهار داشت: بانک مرکزی از طریق وکیل خود در حال اقدام در خصوص برداشت کنگره آمریکا از دارایی‌های بلوکه شده ایران است و رقم آن یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار است که با سود آن دو و نیم میلیارد دلار برآورد می‌شود و از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت خارجه در حال پیگیری هستیم که نتایج آن اعلام خواهد شد.

موافق راه اندازی بازار مشتقه ارزی هستیم

سیف در خصوص بازار مشتقه ارزی گفت: این موضوع در شورای عالی بورس مطرح شده و این بازار از ابزارهایی است که می‌تواند در بازارهای مالی ما ثبات ایجاد کند اما اجرای آن به بعد از برجام و یکسان‌سازی نرخ ارز برمی‌گردد.

سیف افزود: راه اندازی بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس به تصویب هم رسیده که البته معتقدیم راه اندازی این بازار پس از اجرای برجام خواهد بود چرا که بازار مشتقه ارزی در آن زمان می تواند کارایی بالایی برای ثبات داشته باشد.

وی گفت: بانک مرکزی 100 درصد با راه اندازی بازار مشتقه ارزی برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز موافق است.

کارت های اعتباری امروز و فردا تعیین تکلیف می شوند

سیف در مورد کارت‌های اعتباری تصریح کرد: دستورالعمل آن از سوی بانک مرکزی به همه بانک‌ها ابلاغ شده و بانک‌ها هم براساس ارزیابی خود از مشتریان آن راصادر خواهند کرد. همچنین یک کارت اعتباری سراسری نیز در حال عملیاتی شدن است.

وی گفت: کارت‌های اعتباری مربوط به کالاهای بادوام طی امروز و فردا به جامعه ذیربط (زوج های جوان و کارکنانی که سقف حقوقشان مشخص و پایین است) تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: این کارت‌های اعتباری تا پایان هفته تعیین تکلیف خواهد شد.

کسی مخالف پایین آمدن نرخ سود بانکی نیست

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در خصوص کاهش نرخ سود بانکی افزود: این موضوع نیاز به توافق عمومی در شورای پول و اعتبار دارد البته سوءتفاهم در خصوص مقاومت برای کاهش نرخ سود به وجود آمده اما کسی مخالف پایین آمدن نرخ سود بانکی نیست و با توجه به کاهش نرخ تورم در آذرماه که به 13.7 درصد رسیده است نرخ سود 20 درصدی قابل قبول نیست و نظام بانکی ما به دلیل شرایط خاص و تنگنای مالی اجازه پایین آمدن نرخ سود را نداده اما دامنه قابل قبول برای نرخ سود بانکی؛ نرخ تورم به اضافه 2 الی 3 درصد است.

وی گفت: هرچند نرخ سود بانکی از 29 به 21 درصد رسیده و تاثیر خود را بر روی نرخ سود بانکی نیز گذاشته است.

سیف در مورد ابزار بانکداری اسلامی گفت: خوشبختانه دستاوردهای خوبی در این راستا داشته‌ایم و ابزارهای زیادی در نظام بانکی معرفی شده که از آن جمله کارت‌های اعتباری مرابحه بوده است که دارای استانداردهای قابل قبولی است.

400 هزار نفر در صف تقاضای قرض الحسنه هستند

سیف در مورد وضعیت منابع قرض‌الحسنه در نظام بانکی افزود: براساس تقاضا 400 هزار نفر در صف قرض‌الحسنه هستند که یکی از جهت‌گیری‌ها برای تخصیص کارت‌های اعتباری اولویت ما به زوج‌های جوان بوده است.

سیف در خصوص بنگاهداری بانک‌ها نیز افزود: به دلیل شرایط بازار بورس عرضه سهام با تأنی انجام می‌شود هرچند که بانک‌ها تعامل دارند از بنگاهداری خارج شوند اما هم اکنون مکلفند برای خروج از تنگنای مالی نسبت به آن اقدام کنند.

وی افزود: هم اکنون 15 درصد از مطالبات بانک‌ها مربوط به بدهی‌های دولت است که طی سنوات گذشته از بانک‌ها گرفته شده است همچنین مطالبات غیر جاری بانک‌ها در گذشته 14 درصد بوده که هم اکنون به 12.8 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: نظام بانکی باید تلاش کند از این وضعیت خارج شده و نقش قوی‌تری در رشد و توسعه اقتصادی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز