خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند مطرح شد

آمادگی فنلاند برای انتقال فناوری‌های نوین/ آمادگی ایران برای نوسازی ناوگان حمل ونقل

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۵۷۲

وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند در دیدار با وزیر راه و شهرسازی کشورمان از اعلام آمادگی این کشور برای انتقال فناوری‌های نوین به ایران خبر داد و گفت: برای رسیدن به این هدف در قالب یکی از بزرگترین هیأت‌های تجاری متشکل از 100 نفر برای مذاکره به ایران آماده‌ایم.

به گزارش ایلنا، لنیتا تویواکا در دیدار با عباس آخوندی در ساختمان شهید دادمان با تاکید بر اینکه تامین مالی پروژه‌ها مهمترین بخش هر طرحی است، تصریح کرد: فنلاند آمادگی دارد برای توسعه همکاری‌های اقتصادی که در سال‌های اخیر کاهش یافته است و طی امسال جهش داشته است، تلاش کند و می خواهیم وارد دوره جدید از سطح همکاری ها شویم.

وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند ابراز داشت: در این سفر هیأت 100 نفره متشکل از شرکت‌های بخش خصوصی برای مذاکره حضور در این سفر حضور دارند و این بزرگترین هیأت اقتصادی بوده است که تاکنون بنده آن را همراهی کرده‌‌ام.

تویواکا یادآور شد: در این سفر شرکت‌هایی در حوزه های زیرساخت‌های حمل ونقل، راه آهن و مترو، صنایع سنگین حمل ونقل و دیگر موارد حضور دارند که برای همکاری با ایران مذاکره خواهند داشت.

بنابر این گزارش عباس آخوندی در این دیدار با تشریح مسئولیت‌ها و وظایف وزارت راه وشهرسازی در حوزه‌های حمل ونقل و مسکن و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به گستردگی وظایف این وزارتخانه و حجم پروژه‌های مورد نظر می توان همکاری‌های قابل توجهی را بین دو کشور متصور شد و این فرصت مغتمی است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به اینکه عمده انرژی کشور در بخش حمل ونقل و مسکن صرف می‌شود مهمترین برنامه ما صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

آخوندی اذعان داشت: نوسازی ناوگان جاده‌ای، هوایی و ریلی و ناوگان دریایی از برنامه‌های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی است که جذب سرمایه‌گذار در این بخش‌ها نیز مورد توجه است.

وی افزود: وزارت راه وشهرسازی در کتابی جزئیات 121 پروژه‌ برای معرفی به سرمایه‌گذاران منتشر کرده است که تقدیم شما می‌کنم تا خودتان و هیأت همراه آن را ملاحظه کنید.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تامین مالی پروژه‌ها از مهمترین بحث‌ها است که در خصوص اشکال مختلف همکاری مالی برای نوسازی ناوگان جاده‌ای و دیگر شقوق حمل ونقل پیشنهادات مشخص وجود دارد.

همچنین دراین دیدار هری کمراینن سفیر فنلاند در تهران کتابچه‌ای از خدمات قابل ارائه شرکت‌های خصوص این کشور به وزیر راه و شهرسازی ارائه و گزارشی مختصر از حضور نمایندکان شرکت‌های خصوصی فنلاند در سفر به تهران ارائه کرد.

هری کمراینن پیش از این با ابراز امیدواری به آغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی میان دو یکی از اهداف این روابط را پروژه جدید خط ریلی تهران- هلسینکی دانسته بود و اعلام کرد: «این پروژه ریلی، تهران را از مسیر شهرهای رشت، باکو و مسکو به هلسینکی فنلاند متصل می‌کند.»

هری کمراینن می گوید: «بسیاری تصور می‌کنند که ایران و فنلاند دو کشور دور از یکدیگر هستند اما من روزهایی را به یاد دارم که به وسیله قطار مسافربری بارها از هلسینکی به تهران آمده و بازگشته‌ام.»

وی ادامه می دهد: «بلیط رفت و برگشت تهران به هلسینکی در حدود ۳۰ سال پیش، ۲۵ دلار بود و بسیاری از شهروندان دو کشور از طریق این مسیر ریلی در رفت‌و‌آمد بودند، از این رو، روابط دو کشور ایران و فنلاند از سابقه و عمر طولانی برخوردار است که باید تلاش کرد این مناسبات روند رو به رشد پیدا کند.»

بنابر این گزارش آمارهای رسمی گمرک نشان می‌دهد که در سال ۹۳ میزان واردات ایران از فنلاند ۴۴ میلیون دلار بوده و صادرات ایران به این کشور ۳۱۱ هزار دلار بوده است.

همچنین واردات ایران از فنلاند در ۷ ماهه سال جاری ۷۶ میلیون دلار بوده است و صادرات به این کشور نیز ۴۴۹ هزار دلار برآورد شده است که با وجود کوچک بودن ارقام از آنچه سال گذشته روی داده بیشتر است.

لنیتا تویواکا وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند متولد 1961 سپتامبر 28 (54 سال) در هلسینکی است که از سال 2014 در این سمت قرار دارد و معاونت رئیس جمهور، عضویت در پارلمان و مدیریت در بخش کشاورزی، ترافیک، بیمه اجتماعی و بازاریابی را در سوابق خود دارد. وی از سال 1984 تا 1988 مهماندار هواپیمای ایرلاین فن ایر (Finnair) بوده است. فن‌ایر، شرکت هواپیمایی حامل پرچم فنلاندی است، که در رتبه پنجم از قدیمی‌ترین خطوط هوایی جهان قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز