خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

گزارش وضعیت علوم انسانی در کشور بزودی ارائه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۶۷۲

وزیر علوم گفت: به زودی گزارشی از وضعیت علوم انسانی در کشور ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فرهادی در اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه علوم انسانی جایگاه والایی در آموزش عالی دارد، گفت: موضوع این علم انسان است و ارزشمندی هر علمی با موضوع آن مشخص می‌شود و از آنجا که هیچ موجودی در عالم هستی از انسان بالاتر نیست؛ علومی که به بررسی این موضوع می‌پردازد دارای شرافت ذاتی است.

وی با تاکید بر اینکه 45 تا 50 درصد ظرفیت آموزش عالی کشور به علوم انسانی اختصاص دارد، ادامه داد: از جمله ظرفیت‌ها می‌توان به تعداد پژوهشگاه‌ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اعضای هیئت علمی که ظرفیتی برای پژوهش در این حوزه محسوب می‌شوند و ... اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر علوم انسانی در کشور به لحاظ کمی ظرفیت خوبی دارد و برنامه ما در دولت تدبیر و امید استفاده از این ظرفیت برای کیفی‌سازی در حوزه علوم انسانی است.

وی بومی سازی علوم انسانی را در دولت تدبیر و امید از جمله توفیقات وزارت علوم در حوزه علوم انسانی خواند و ادامه داد: از سال 1394 شورای توسعه پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی و هنر شکل گرفته است که هدف آن تولید علم، نظریه‌پردازی و وارد کردن فناوری در حوزه علوم انسانی است.

فرهادی همچنین تدوین آیین‌نامه هدفمندی رساله‌های دکترا و کارشناسی ارشد را از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه علوم انسانی برشمرد و اظهار کرد: همچنین در حوزه نشریات علمی از هزار و 199 نشریه دارای مجوز 661 نشریه یعنی بیش از نیمی از آنها در حوزه علوم انسانی فعال هستند و 5 نشریه نیز در پایگاه اسکوپوس نمایش داده شده است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در جهت تقویت و حمایت از علوم انسانی شیوه نامه حمایت مالی از نشریات علوم انسانی تدوین شده است. همچنین در دولت تدبیر و امید پای فناوری به علوم انسانی باز شده و 7 مرکز رشد در این حوزه مجوز گرفتند که به مطالعه در حوزه محیط زیست، صنایع الکترونیکی، گردشگری، زیارت، مدیریت و هنرهای قرآنی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: از سال 92 تا 95 ، 40 واحد پژوهشی در حوزه علوم انسانی مجوز فعالیت گرفتند و جشنواره بین‌المللی فارابی نیز به منظور پاسداشت اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

فرهادی تصریح کرد: جشنواره فارابی گشاینده راه برای رسیدن علوم انسانی به جایگاه اصلی خود است و تصویری از کمیت و کیفیت علوم انسانی در ایران و بستری برای رشد آن است.

وزیر علوم مهمترین دستاورد این جشنواره را زمینه‌سازی برای پرورش عالم انسانی خواند و گفت: با تقدیر از برگزیدگان این جشنواره زمینه پرورش این نوع عالم فراهم می‌شود.

وی عنوان کرد: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده به زودی دبیرخانه جشنواره با استفاده از روش‌های علمی برآوردی از وضعیت علوم انسانی در کشور ارائه می‌دهد و پایش علوم انسانی به صورت نهادی شکل می‌گیرد. همچنین امکان ایجاد شبکه‌ای از نخبگان علوم انسانی برای حمایت از آنها شکل گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز