خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

هر معتادن بهبودیافته ۸ هزار تومان برای شهرداری هزینه دارد

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۲۰۲

شهردار تهران گفت: هر معتادن بهبودیافته ساکن در مجتمع‌های بهاران ۸ هزار تومان برای شهرداری خرج دارد که بخشی از آن توسط مردم تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در نشست امروز خود با خبرنگاران با تاکید براینکه آسیب‌های اجتماعی پروژه‌های عمرانی نیستند که برای حل آن‌ها زمان گذاشته شود، گفت: مسائل مرتبط با محله هرندی به اندازه تاریخ دروازه غار است یعنی از زمانی که این منطقه دروازه غار بوده این آسیب‌ها وجود داشته است.

وی با بیان اینکه ما هیچ ماموریت و وظیفه‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی نداشتیم، اما رسالت اخلاقی و انسانی ما نسبت به شهر و شهروندان این تکلیف را بر دوش ما گذاشته است خاطر نشان کرد: آسیب‌های اجتماعی آتشی است که اگر به آن رسیدگی نکنیم دامن خودمان را می‌گیرد.

قالیباف با اشاره به وجود چندین هزار معتاد متجاهر خیابانی در سطح شهر گفت: این افراد در طول روز در برخی نقاط دیده می‌شوند، اما این شرایط نسبت به گذشته تغییر یافته است.

شهردار تهران با تقبیح استفاده از کلمه جمع‌آوری معتادان اظهار کرد: به اعتقاد من باید این افراد را جذب و توانمند کرد.

وی با اشاره به مجتمع‌های توانمندسازی معتادان بهبود یافته (بهاران) تاکید کرد: ما در این مراکز کنترل داریم اما کسی را به زور در این مراکز نگه نمی‌داریم و چرخه اصلاح در مجتمع‌های مذکور به نحوی است که افراد احساس آرامش می‌کنند همچنین قرار ما آن بود که شهرستانی‌ها پس از طی فرآیند ترک اعتیاد در کمپ‌ها به شهرستان‌های مربوطه بروند از طرف دیگر افرادی که داوطلب درمان نیستند شامل ماده ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر شده و باید با حکم قضایی در مراکز ذیربط نگهداری شوند.

قالیباف عنوان کرد: ۱۱ دستگاه در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی مسئولیت رسمی و قانونی دارند که شهرداری جزء این دستگاه‌ها نیست.

وی با بیان اینکه افرادی که به مراکز بهاران مراجعه می‌کنند بین ۹ ماه تا یکسال میهمان ما هستند ادامه داد: رسالت خود می‌دانم که تک‌تک افرادی را که در شوش و هرندی هستند به مراکز ترک اعتیاد دعوت کنم.

شهردار تهران همچنین از تصمیم‌ خود برای راه‌اندازی دو کمپ ترک اعتیاد خبر داد و گفت: در دنیا مطالعات نشان می‌دهد که امکان اصلاح معتادان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و امکان بازگشت دوباره به آن ۶۰ درصد اما تلاش ما بر این است که میزان اصلاح را به ۵۰ درصد برسانیم.

قالیباف با بیان اینکه زمینه‌های اعتیاد در ایران و غرب متفاوت است گفت: معتقدم اگر با این افراد صحبت کنید می‌توانید عدد اصلاح معتادان را به ۵۰ درصد برسانیم اما باید به این نکته توجه کرد که حتما درصدی پس از گذراندن دوران توانمندسازی در مجتمع‌های بهاران دوباره به اعتیاد باز خواهند گشت.

وی با تاکید براینکه چرخه جمع‌آوری و ساماندهی معتادان نباید صرفا دولتی باشد خاطر نشان کرد: مجموعه دولت و نهادهای عمومی غیردولتی همچون شهرداری نیز باید از ظرفیت‌های خود در این زمینه استفاده کند اما نیاز است مردم و داوطلبان برای اصلاح مسیر به این موضوع ورود کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه مجتمع‌های بهاران نباید تبدیل به زیرمجموعه شهرداری شوند افزود: افراد معتاد ساماندهی شده باید به زندگی بازگردند و نباید در بیابان زندگی کنند.

قالیباف با تاکید براینکه برخی رسانه‌ها مردم را نسبت به حضور مجتمع‌های بهاران درمحلات تحریک کردند گفت: کسانی که دست به چنین اقدامی می‌زنند وعلیه بهاران در محلات سم‌پاشی می‌کنند از دین و اخلاق بویی نبرده‌اند.

وی ضمن اظهار رضایت از هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در این حوزه گفت: البته گلایه‌هایی نیز وجود دارد اما سعی کردیم کار لنگ نماند و اگر جایی کمبودی وجود داشته ما آن را جبران کردیم.

قالیباف بیان کرد: ممکن است برخی اقدامات را با تاخیر انجام دهیم اما اقدامات انجام شده در حوزه اجتماعی براساس مطالعه و کار سیستمی است.

وی افزود: سخنان رهبری تکلیف را بر ما سنگین‌تر می‌کند و رسانه‌ها نیز با پیگیری آسیب‌های اجتماعی این مسئله را برجسته می‌کنند که اقدامی موثر است.

شهردار تهران با یادآوری اینکه از سال ۸۴ که وارد شهرداری شدم تاکید داشتم که رویکرد ما در شهرداری رویکرد فرهنگی و اجتماعی است تاکید کرد: از بعد از دفاع مقدس هرگز آسیب‌های اجتماعی را فراموش نکردم لذا بسیاری از اقدامات شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

وی در خصوص هزینه‌های مرتبط با زیرساخت‌های اقدامات انجام شده در منطقه هرندی تصریح کرد: ما برای این کار هیچ ساختمان جدیدی را ایجاد نکردیم و بیش از ۷۰ درصد از ۴۵ مجمتع‌های بهاران ساختمان‌های شهرداری هستند و برخی نیز در مرحله ۵۰ درصدساخت بودند که برای کار دیگری در نظر گرفته شده بودند اما آن‌ها را برای توانمندسازی معتادان بهبود یافته تغییر کاربری دادیم که این به معنای اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی است.

قالیباف با بیان اینکه هر یک از افراد حاضر در مجتمع بهاران روزانه ۸ هزار تومان خرج دارد که بخشی را مردم می‌پردازند اظهار کرد: وظیفه تامین دارو با وزارت بهداشت و تامین هزینه‌ها با ستاد مبارزه با مواد مخدر است که ما پیگیر این موارد هستیم ولی اگر موارد مذکور تامین نشد باز هم ما در شهرداری برایشان هزینه می‌کنیم زیرا تامین نیاز‌ها حق آنان است.

قالیباف در ادامه در خصوص راه‌اندازی و اداره کمپ‌های ترک اعتیاد تاکید کرد: ما در این زمینه مسئولیتی نداریم و تنها به برخی از این کمپ‌ها همچون کمپ شفق کمک مالی می‌کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه هنوز در برخی از کوچه‌ها و محلات افراد معتاد و کارتون‌خواب وجود دارند اما کم‌لطفی است که بگوییم هیچ تغییری ایجاد نشده بر لزوم هماهنگی بیشتر میان ۱۱ دستگاه مسئول در این حوزه تاکید کرد.

قالیباف ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه را از وظایف وزارت کشور خواند و ادامه داد: ما بنا نداریم که در مجتمع‌های بهاران افراد از متادون استفاده کنند و متادون‌درمانی در‌ کمپ‌ها انجام می‌شود اما افراد مقیم در بهاران باید پاک باشند و به همین علت نیز این مجتمع‌ها را به داخل محلات آوردیم.

شهردارتهران همچنین ضمن تکذیب شایعات مرتبط با فروشگاه شهروند عنوان کرد: سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و اقصاد مقاومتی مرتبا بر خصوصی سازی تاکید دارند و فروشگاه‌داری نیز وظیفه شهرداری نیست.

وی با یادآوری اینکه در سومین دوره شورای شهر موضوع فروش فروشگاه شهروند به تصویب رسید گفت: شهرداری باید خرید خدمت کند نه تولید خدمات لذا باید شهروند را بفروشیم.

قالیباف ادامه داد: ما در شرایط بد اقتصادی فعلی فروشگاه شهروند را به جایی رساندیم که سرمایه‌گذار تمایل به خرید آن دارد اما ما هنوز فروشگاه شهروند را واگذار نکرده‌ایم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه فروشگاه شهروند بودجه شهرداری را ندارد و خودش، خودش را اداره می‌کند ادامه داد: در حال حاضر این فروشگاه سودده است و آن را در قیمت‌گذاری‌ها کنترل می‌کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در بازدید از فروشگاه شهروند خیابان راه آهن متوجه شدم که سرانه خرید خانواده در این فروشگاه ۳۱ هزار تومان است که نشان‌دهنده عدم قدرت خرید خانواده در این محله است گفت: تاکید کردم که از سود این فروشگاه‌ها باید هزینه شود به نحوی که امروز ۲۵ تا ۴۵ درصد تخفیف در فروشگاه‌های شهروند جنوب شهر داده می‌شود و مبلغ سرانه خرید به بیش از ۵۵ هزار تومان رسیده است.

قالیباف همچنین در خصوص پروژه شهر آفتاب اظهار کرد: برای این بخش هزار میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به دو هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داریم که برای تامین آن از بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز