خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

برنامه آموزش و پرورش برای حمایت از کودکان کار

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۶۶۹

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برنامه این وزارتخانه برای حمایت از کودکان کار را تشریح کرد.

«مهدی کاظمی» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص نقش آزمون در کیفیت آموزشی و تغییرات ایجاد شده در آزمون های نهایی گفت: آزمون به شیوه مطالعه دانش آموزان جهت می دهد. سابق بر این ارزشیابی ها با توجه به اینکه تاثیری در کنکور دانش آموزان نداشت، ایشان بر کنکور تمرکز داشته و توجهی به امتحان نهایی نداشتند، ولی این شیوه جدید قطعا کمک می کند تا نحوه مطالعه دانش آموزان تغییر کند و دانش آموزان بیشتر به یادگیری عمیقتر و درک مطلب سوق پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است یک بخشی از محتوای کتاب های درسی و آزمون، رویکرد حافظه محور داشته باشد، افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، طرح شایستگی محور و الگوی شایستگی پایه را تهیه کرده است که بر اساس آن برنامه درسی متناسب شود. تمرکز بر این است که به سمت شایستگی پیش بریم و از حافظه محوری پرهیز کنیم. هفته گذشته در شورای عالی آموزش و پرورش این طرح تصویب شد. این طرح مبنای تدوین کتب درسی خواهد بود. سابق بر این مدلی برای الگوی تدوین کتب درسی وجود نداشت.

کاظمی در خصوص رویکرد جداسازی دانش آموزان در مدارس برتر، استعداد درخشان و نمونه دولتی توضیح داد: هیچ انسانی نیست که استعداد نداشته باشد و همه از یک سطحی از هوش برخوردار هستند و استعدادها متفاوت است. هر کسی در یک زمینه هنری،‌ تحلیلی، ورزشی و سایر حوزه ها استعداد دارند. هدف مدارس سمپاد این است که دو درصد خاص جامعه که جزو استعدادهای برتر هستند را شناسایی کند. با توجه به اینکه بستری در سراسر کشور برای آموزش این افراد وجود ندارد تا استعدادهایشان به صورت کامل پرورش پیدا کند، وجود این مدارس ضرورت پیدا کرده است.

او درباره تنوع استعدادها و توجه مدارس استعدادهای درخشان به این تنوع تشریح کرد: چهار سال است که سمپاد مهارتی و هنرستان های سمپاد ایجاد شده اند و مدارس سمپاد در حوزه علوم انسانی هم هستند. ما در همه حوزه ها، استعدادهای برتر را پرورش می دهیم. همچنین برخی از دانش آموزانی که  در این مدارس قبول نمی شوند، می توانند از طریق دبیرستان های نمونه دولتی درس بخوانند.

کاظمی همچنین در خصوص برنامه های آموزش و پرورش برای کودکان کار و تاثیر این برنامه ها در جلوگیری از بازماندگی از تحصیل آنان ابراز داشت: اگر آموزش های فنی و حرفه ای گسترش پیدا کند و دانش آموزی که مشغول به کار است، یک مهارت لازمی را کسب کند، می تواند شغل بهتری پیدا کند. برنامه ما این است که آموزش های فنی و حرفه ای را گسترش دهیم تا پوشش تحصیلی افزایش یابد.

وی در خصوص مشارکت آموزش و پرورش و شهرداری تهران در زمینه آموزش کودکان کار افزود: برنامه های شهرداری تهران در خصوص آموزش کودکان کار یک بخش غیر رسمی و یک بخش رسمی دارد. در بخش رسمی این برنامه ها با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران انجام می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز