خبرگزاری کار ایران

سیاوش چراغی‌پور مطرح کرد؛

جای ادبیات فولکلور و ملی ایرانی در مدارس خالی است/ دوست داشتم نقش حاجی‌فیروز را بازی کنم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۷۷۹

بازیگر فیلم «نوروز» معتقد است: امروزه کودکان بیشتر از هر زمان دیگری با آثار نویسندگان و شاعران بیگانه‌اند که این نشانگر جای خالی کتاب‌ها و قصه‌های کهن و ادبی در کانون خانواده و مدارس است.

سیاوش چراغی‌پور در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی نقش خود در فیلم سینمایی «نوروز» که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است، بیان کرد: در واقع اگر انتخاب به اختیار خودم بود، ضمن احترام بسیار زیادی که برای استادم مهدی هاشمی که از پیشکسوتان بازیگری است قائل هستم، دوست داشتم شخصیت حاجی فیروز را بازی کنم. اما به دلیل حس و حال خوب قصه و نقش تاثیرگذار پیر روستا، به انتخاب کارگردان احترام گذاشتم، تا بخشی از این قصه بشوم و نقشی را بازی کردم که حلقه اتصالی بین اتفاق‌های فیلم و کسانی است که از شهر آمده‌اند.

وی تصریح کرد: اصولا کار کودک حال و هوای متفاوت‌تری دارد به دلیل اینکه شما در هر حالتی احساس می‌کنید که مشغول کاری برای بچه‌های این سرزمین هستید و این بسیار ارزشمند است، همین نگاه‌ و انرژی در تک تک پلان‌ها و سکانس‌های فیلم همراه بازیگر است. ما در مقابل بچه‌های پاک و معصوم به شدت احساس مسئولیت می‌کنیم که بهترین‌ها را در هر زمینه به آن‌ها ارائه دهیم.

بازیگر «نوروز» با تاکید بر نادیده گرفته شدن سینمای کودک، تصریح کرد: این اتفاق ظلمی به کودکان این سرزمین است، سال‌هاست فیلمی در خور شأن بچه‌های این سرزمین ساخته نشده است و معمولاً فیلمی که ساخته شده‌ به اندازه‌ای ضعیف است که کیفیتش قابل قبول نیست و حتی اگر فیلمی با کیفیت ساخته شده باشد هم توجهی به آن نشده است.

وی ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان ما به شدت مهجور و فقیر است و باید سیاست‌های سینمایی کشور به سمتی برود که ما در سال چندین اثر سینمایی برای کودک و نوجوان داشته باشیم. امروز میزان تولیدات کودک و نوجوان اندک است و هر اثری هم که ساخته می‌شود در سخت‌ترین شرایط به تولید و اکران می‌رسد و فعالیت‌هایی اینچنین خلاءهای سینمای کودک را جبران نمی‌کند.

چراغی‌پور با یادآوری حساسیت‌ها و ضرورت‌های سینمای کودک بیان کرد: با وجود همه چالش‌هایی که حضور در فیلم کودک به همراه دارد، قطعاً در صورتیکه اثری قابل احترام به من پیشنهاد شود، دوباره کار کودک انجام می‌دهم. مهم‌ترین مسئله برای من این است که فیلم به فهم بچه‌ها احترام بگذارد و کاری در راستای اعتلای فکر و اندیشه بچه‌ها باشد و در کنار این موارد مهم سعی در سرگرم کردن بچه‌ها داشته باشد چراکه کودک و نوجوان به سرگرمی نیاز دارند. قطعاً مهم است که فیلم روی چه موضوعاتی برای بچه‌ها دست گذاشته، باید موضوعاتی در فیلم‌ها روایت شوند که مناسب کودکان امروز باشد؛ بچه‌های امروز بسیار بالنده، خلاق و خوش فکر هستند و فیلمسازها باید این موارد را مدنظر داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه خالی آیین‌های باستاتی در سینمای امروز کشورمان گفت: ما در فلکلورها، افسانه‌ها، روایت‌ها و قصه‌هایمان غنی از موضوعاتی هستیم که می‌شود سالی ۲۰ تا ۳۰ فیلم خوب از آن‌ها ساخت و همچنان موضوع برای طرح و گفتن داشته باشیم. امروزه بچه‌ها بیشتر از هر زمان دیگری با کامپیوتر و موبایل ارتباط دارند و از این رو با موضوعاتی که در ادبیات کهن ما نهفته است بیگانه‌اند.

وی با انتقاد از عملکرد مدارس در آشنا کردن کودکان با فرهنگ و آیین غنی ایران بیان کرد: مدارس ما واقعاً عملکرد خوبی در این زمینه ندارند. در مدارس شاهنامه، آثار نویسندگان بزرگ، شعرای ایرانی و... هیچ جایی ندارد و بچه‌ها با قصه‌های بومی، فولکلور و ملی بیگانه هستند و حتی امروز در خانواده‌ها هم به این مسائل کمتر پرداخته می‌شود. برای جبران این فقر ما هرچه تلاش کنیم بازهم کم کاری کردیم و من ضرورت پرداختن به افسانه‌ها، اساطیر، قصه‌های بومی، فولکلور‌ها و تمام آیین‌های ملی و میهنی را بیش از هر زمان دیگری احساس می‌کنم.

چراغی‌پور در پایان درباره دیگر فعالیت‌های سینمایی‌اش اظهار کرد: در حال حاضر برای حضور در چند اثر صحبت کرده‌ام که چون رسانه‌ای نشده‌اند بهتر است درباره آن‌ها صحبت نکنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز