خبرگزاری کار ایران

تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی میراث‌فرهنگی پس از سال‌ها وقفه

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۹۷۹

آزمایشگاهای تخصصی یکی از معضلات اساسی کارشناسان و باستان‌شناسان میراث‌فرهنگی در سالهای اخیر به شمار می‌رفت. موضوعی که به‌دلیل نبود امکانات و هزینه‌بر بودن این آزمایشگاه‌ها همیشه به تعویق می‌افتاد و بسیاری از پروژه‌های علمی کشور به دلیل نبود تجهیزات و فضای آزمایشگاهی تخصصی بلاتکلیف باقی می‌ماند. اما رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در نشست خبری که به مناسب هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد، از گشایش آزمایشگاه‌های تخصصی و تجهیز فضای آزمایشگاهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری صبح امروز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی و به منظور بیان جزییات برنامه‌های این هفته، با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی برگزار شد. 

«مصطفی ده‌پهلوان» رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با اشاره به ضرروت پژوهش در حوزه میراث‌فرهنگی اعلام کرد: پژوهش بن‌مایه سازمان میراث‌فرهنگی اسبق بود که در سال ۱۳۸۲ این توان پژوهشی از سازمان میراث‌فرهنگی جدا شد تا در قالب پژوهشگاه به فعالیت خود ادامه دهد. 

او اعلام کرد: از زمانی که مسئولیت پژوهشگاه را به عهده دارم، نیازهای موجود در حوزه میراث‌فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و تا حد زیادی نیز این نیازها توسط پژوهشگاه پوشش داده شده است اما همچنان معتقدیم راه زیادی تا ایدئال‌ها و آرمان‌های خود داریم. 

ده‌پهلوان بر راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها، اطلس‌ها، نمایشگاه و انتشارات پژوهشگاه تاکید کرد و ادامه داد: در یکسال گذشته هماهنگی بیشتری با نهادها و دستگاه‌های اجرایی که پروژه‌های عمرانی را اجرا می‌کنند و محوطه‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهند، داشته‌ایم. از جمله آب نیرو که پژوهشگاه با مدیران و کارشناسان این دستگاه نشست‌های دقیقی برگزار کرده است. 

اوگفت: با اینکه پژوهشگاه دستورالعمل پیوست‌های فرهنگی تاریخی پروژه‌های عمرانی را دارد اما تاکنون اقدامی روی این پیوست‌های فرهنگی از سوی دستگاه‌ها انجام نگرفته بود. درحال حاضر  این پیوست‌ها را با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم.

او آزمایشگاه‌های تخصصی را یکی از معضلات پژوهشگاه عنوان کرد و گفت: یکی از معضلات و مشکلاتی که همچنان وجود دارد موضوع آزمایشگاه‌های تخصصی است که در تلاش هستیم با ارتقای بودجه و اعتبارات مالی و همچنین با تجهیز آزمایشگاه و تامین فضاهای آزمایشگاهی جدید بتوانیم به مرجعیت علوم آزمایشگاهی در میراث‌فرهنگی هم برسیم. 

رئیش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به برنامه‌هایی که در هفته میراث‌فرهنگی در نظر گرفته شده، اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۰ برنامه علمی در روزهای مختلف و بر اساس شعار هفته میراث‌فرهنگی در نظر گرفته‌ایم. 

ده پهلوان اما در بخش دیگر سخنان خود به کاوش‌های پرسش محور، موضوع خلیج فارس به عنوان الگوی معماری ایرانی -اسلامی اشاره کرد که باید یکی از محورهای اصلی پژوهش باشد. او گفت: پرداختن به موضوع تاریخ ایران بر پایه منابع شرقی از جمله مواردی است که از گذشته تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و هم‌اکنون بسترهای آن را فراهم شده است. 

او با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰ اولویت به عنوان نگاه مدیریت جدید پژوهشگاه هدف‌گذاری و دنبال شده است، ادامه داد: اولین اولویت‌ها مهندسی تعامل پژوهشگاه و وزارتخانه و استان‌ها است که خوشبختانه بستر آن تاحدودی فراهم شده است. درحال‌ حاضر شورای پژوهشی وزارتخانه به ریاست دکتر دارابی و دبیری پژوهشگاه شکل گرفته است تا اقدامات پژوهشی استان‌ها را در شورای پژوهشی استان‌ها بررسی و پس از تخصیص اعتبارات با مدیریت هدفمند به انجام برسانیم. 

به گفته رئیس پژوهشگاه، انتشارات پژوهشگاه به صورت قابل توجهی پیش رفته به‌طوری‌که پژوهشگاه هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ جلد کتاب را در کارنامه خود دارد و امسال پس از سال‌ها وقفه در نمایشگاه کتاب نیز با ۷۰ عنوان کتاب جدید و ۱۰۰ جلد کتاب مجازی حضور پیدا کرد. 

او تاکید کرد: درحال حاضر در حوزه پژوهش، بسترهایی آماده شده که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ بتوانیم ۶ مجله علمی پژوهشی با اعتبار مناسب از وزارت علوم را منتشر کنیم. این درحالی است که پژوهشگاه ۵ همایش علمی دارد از جمله همایش دستکند، همایش جاده ابریشم، همایش گردهمایی باستان‌شناسی و همایش حفاظت و مرمت که درصدد آن هستیم با توافق میان استان‌ها و پژوهشگاه این همایش‌ها در استان‌ها برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز