خبرگزاری کار ایران

کارشناس رسانه‌ای در بازدید از منطقه آزاد اروند:

توسعه زیرساخت، به گسترش و رونق منطقه آزاد کمک می‌کند/ شورای شهر و نماینده شهرداری اینجا چه می‌کنند؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۰۶۲

مرتضی بلوکی، روزنامه نگار و کارشناس رسانه با اشاره به ظرفیت بالای موجود در شهرهای آبادان و خرمشهر، گفت: با تعامل میان سازمان‌های حاضر در این مناطق، مردم خونگرم این خطه می‌توانند به آنچه استحقاق دارند، برسند.

زمان زیادی از تاسیس منطقه آزاد اروند نمی‌گذرد و در گذر زمان این منطقه آزاد نسبت به وظایف خود، جامه عمل پوشانده اما به نظر می‌رسد که هنوز نوعی عدم تعامل میان سازمان‌های مرتبط بالادستی در این خطه مشاهده می‌شود؛ چنانکه هنوز نهادهایی مانند شورای شهر و نماینده شهرداری در منطقه آزاد اروند حضور دارند که این موضوع مغایر با روش رسمی مدیریت مناطق آزاد در کشور است و تداخلات مدیریتی را در پی داشته است.

در قانون به صورت صریح عنوان شده که مدیرعامل هر منطقه آزاد، فرد اول آن منطقه است اما در منطقه ازاد اروند به نظر می‌رسد حضور نماینده شهرداری و شورای شهر در بدنه سازمان منطقه آزاد اروند می‌تواند نسبت به انجام وظایف محول شده تداخل‌آفرین و در نتیجه بازدهی را کاهش دهد. به نظر می‌رسد تفکیک وظایف قانونی هر سازمان و نهادی باید مورد پذیرش قرار گیرد تا هر مسئولی پاسخگوی عملکرد خود بوده و عدم عملکرد مطلوب خود را به سمت و سوی سازمان و ارگان‌های دیگر مرتبط نکند.

توسعه زیرساخت‌ها اجتناب‌ناپذیر است

گرچه اقداماتی در زمینه گردشگری، گردشگری دفاع مقدس، یادواره شهدا و ... در این منطقه انجام شده و صنعت نفت آبادان نیز در منطقه آزاد اروند حضور دارد اما باید تعامل بیشتری با دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها بخصوص در زمینه آب، برق ، جاده سازی، مبلمان شهری و آسفالت خیابان ها و معابر ، توسعه ناوگان حما وئنقل عمومی صورت پذیرد.

منطقه آزاد اروند می‌تواند در وهله نخست با کمک دیگر مسئولین و همسو شدن آنها، ابتدا برای رفاه حال مردم خوب آبادان و خرمشهر و سپس برای به ثمر رسیدن برنامه‌ها و اجرایی شدن بسته‌های گردشگری در حوزه‌های  سلامت، دفاع مقدس و بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی آبادان و خرمشهر منسجم‌تر شود.

آبادان، شهر اولین‌ها

نکته مهمی که به عنوان روزنامه‌نگار و پژوهشگر در بازدید از آبادان متوجه شدیم، این است که بسیاری از اولین‌ها متعلق به این شهر بوده؛ با تاسیس شرکت فرآورده‌های نفتی آبادان پیش از انقلاب اسلامی، در واقع انگلیسی‌ها برای رفاه حال کارمندان و مدیران خود، بستری مناسب در آبادان به لحاظ زندگی خوب برای مهندسین نفتی‌شان انجام دادند.

آبادان دارای منازل ویلایی و ماشین‌های بسیار شیک، فرودگاه اختصاصی و وجود کلیسا بوده؛ سینما و امکانات رفاهی در کشور ابتدا در شهر آبادان به وجود آمده؛ همین امر باعث گردیده تا آبادانی‌ها نسبت به داشته‌های شهر خود به نوعی فخرفروشی کرده، اما در مقابل این فخر فروشی به"لاف آبادانی" معروف شده؛ در حالی که نه تنها ادعا نبوده بلکه آبادان در زمان خودش با امکانات خوبی که در اختیار داشت به واقع شهری زیبا با امکانات روز دنیا بوده است.

اما آبادان کنونی متاسفانه هنوز تقریبا چهره‌ای جنگ‌زده دارد؛ این شهر دارای مکان‌های بکر و منحصر به فرد بوده، تمام این مزیت‌ها در کنار تعامل خوب با دکتر زارعی، مدیر منطقه آزاد و تیم ایشان و سازمان‌های دیگر می‌تواند برای مردم خوب و خونگرم خرمشهر و آبادان زندگی بهتری به ارمغان آورده و از حیث گردشگری و کسب درآمد نیز به هزینه بازسازی و رونق منطقه آزاد اروند کمک کند.

اهتمام به اشتغال زنان سرپرست خانوار

در این زمینه می‌توان به حمایت سازمان منطقه آزاد اروند به اشتغال زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست اشاره داشت. به نوعی که بسیاری از این بانوان با حمایت‌های انجام شده مشغول کار، به ویژه در حوزه صنایع دستی و محصولات بومی منطقه هستند.

آبادان با مناطق جنگی و آرمان‌های شهدا پیوند خورده و هزاران نفر هر ساله در مسیر پیاده روی اربعین اباعبدالله الحسین(ع) از این منطقه عبور می‌کنند.

جا دارد تا با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و حکومتی از منطقه آزاد، اروند ضمن صیانت از گردشگری دفاع مقدس و آرمان‌های شهدا، گردشگران بیشتری از زیبایی‌های تاریخی خرمشهر و آبادان و همین‌طور مکان‌های دیگر گردشگری نیز بازدید به عمل آورند.

مرتضی بلوکی، روزنامه نگار و کارشناس رسانه

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز