خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مجید صفاتاج؛

پشت پرده کشف گورهای دسته‌جمعی غزه

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۷۴۶

تحلیلگر مسائل فلسطین نوشت: همه آثار و نشانه‌ها به صورت عملی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها مرتکب جنایت علیه بشریت و حتی نسل کشی شدند و بر همین اساس این گورهای دسته جمعی را باید مرتبط با همین مسائل دانست.

مجید صفاتاج، تحلیلگر مسائل فلسطین طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد کشف گورهای دسته‌جمعی فلسطینی‌ها در غزه پرداخت که به شرح زیر از نظر میگذرد:

موضوع کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل پدیده جدیدی نیست و پیش از اعلام تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی وجود داشته است؛ چراکه ماهیت ایجاد اسرائیل و رژیم صهیونیستی مبتنی بر کشتار اهالی بومی این سرزمین بوده و با حمایت انگلیس و تشکیل اسرائیل این روند تندتر شده است. بر همین اساس در پرونده اسرائیل، عملاً کشتار فلسطینی‌ها یک موضوع عادی به حساب می‌آید و حتی در برخی از کتب آنها این روند را می‌توان به صورت‌های گوناگون مشاهده کرد. در جریان عملیات طوفان الاقصی، سیاست اسرائیل بر پایه کشتار فلسطینی‌ها بوده و اعلام کردند که حماس را باید به هر ترتیب که شده از بین برد. اینکه گورهای دسته‌جمعی در این راستا و طی چند هفته گذشته در غزه و حتی اطراف مراکز درمانی کشف شده، نشان از آن دارد که جنایات اسرائیل عملاً در حال افشا شدن است. تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد که اساساً این کشتار دور از چشم ناظران بین المللی انجام شده و حتی مدل دفن کردن اجساد، از یک کشتار دسته‌جمعی توسط اسرائیل حکایت دارد. 

به همین جهت همه آثار و نشانه‌ها به صورت عملی نشان می‌دهد که آنها مرتکب جنایت علیه بشریت و حتی نسل کشی شدند و بر همین اساس این گورهای دسته جمعی را باید مرتبط با همین مسائل دانست. مشابه این اقدام را در سربرنیتسا و در خلال جنگ بوسنی در دهه ۹۰ میلادی شاهد بودیم که چندین سال پیش آمران این جنایت با برگزاری دادگاهی اختصاصی در نهایت محکوم شدند. از سوی دیگر، داعش در عراق مشابه این اقدام را در پایگاه اسپایکر واقع در استان موصل انجام داد که در نهایت یک کشتار گسترده از نظامیان را در ابعادی بی‌سابقه رقم زد. به همین دلیل دیوان کیفری بین المللی می‌تواند اینگونه جنایات را پیگیری کند و باید منتظر این اقدام از سوی این مرجع قضایی بین المللی باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز