خبرگزاری کار ایران

«محمود حسن» در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

صبر دنیا از جنایات صهیونیست‌ها لبریز شده؛ اسرائیل به گداییِ متحد در عرصه بین‌المللی رو آورده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۸۱۴

اینکه می‌بینیم دولت آمریکا در جریان رای گیری اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قرار گرفتن در موضع انزوای بین المللی را پذیرفت و در کنار صهیونیست‌ها ایستاد، حامل دو نکته مهم است. اول اینکه سیاستمداران و دولت آمریکا تا حد زیادی گروگان اسرائیل هستند و دوم اینکه واشینگتن به نقطه سقوط آزاد در رابطه با ارزش‌های ادعایی خود در عرصه بین المللی رسیده است.

به خبرنگار ایلنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تازگی در یک حرکت تاریخی، با ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع، به پیش‌نویس طرح عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین المللی رای مثبت داد. رویدادی که با بازتاب‌های گسترده بین المللی همراه شده و بسیاری از ناظران و تحلیلگران آن را یک شوک بزرگ به رژیم اشغالگر قدس ارزیابی کرده‌اند.

در این چهارچوب، برخی تحلیلگران به طور خاص به این نکته اشاره می‌کنند که وقوع اتفاق مذکور آن هم در بحبوحه تداوم یافتن جنگ غزه و پیگیری پرونده صهیونیست‌ها به دلیل ارتکاب به نسل کشی در نوار غزه از سوی دیوان بین المللی دادگستری، پالس‌های هشداردهنده معناداری را به رژیم صهیونیستی مخابره می‌کند. معادله‌ای که پیام محوری در قالب آن این است که جهان دیگر تحمل رویه‌های نامشروع و جنایتکارانه صهیونیست‌ها را ندارد.

با این همه، برخی از تحلیلگران نیز به این مساله اشاره دارند که رای تاریخی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین المللی در حقیقت ترجمان چندین دهه خواست و اراده ملت فلسطین بوده است که اکنون این ملت با پایداری و مقاومت توانسته آن را محقق کند. از این رو ایلنا در گفتگو با «محمود حسن» نویسنده و تحلیلگر مصری عرصه روابط بین الملل، به واکاوی ابعاد مختلف رویداد مذکور و تبعات و پیام‌های آن پرداخته است.

مشروح گفتگو با محمود حسن را در ادامه مطالعه می‌خوانید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تازگی در یک اقدام قابل توجه، با اکثریت آرا با پیش‌نویس طرح عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین المللی موافقت کرده است. به نظر شما این رویداد حامل چه پیام‌هایی است؟

به نظر می‌سد که این رویداد را از چشم اندازی کلی بایستی در ادامه روند گسترده بین المللی با محوریت بیداری جهانی در رابطه مساله فلسطین ارزیابی کرد. موضوعی که نمودهای خود را روزها و ماه‌های گذشته در قالب اعتراضات و راهپیمایی‌های گسترده در شهر‌های مختلف جهان و همچنین دانشگاه‌های اقصی نقاط دنیا از جمله کشور آمریکا به نمایش گذاشته است. به بیان ساده‌تر، اینطور به نظر می‌رسد که جامعه بین المللی بیش از پیش از ماهیت و فلسفه جنایات رژیم اسرائیل در نوار غزه آگاه شده و در حال نشان دادن واکنش به این موضوع است.

مساله‌ای که هزینه‌های سنگینی را برای اسرائیل به همراه داشته و دارد. به طور خاص این رای تاریخی هرگونه همکاری بین المللی با رژیم اسرائیل را به امری پرهزینه برای دولت‌ها و دولتمردان مختلف جهان تبدیل می‌کند. فراموش نکنیم که اکنون پرونده اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری با محوریت شکایت دولت آفریقای‌جنوبی از این رژیم به دلیل ارتکاب به جنایت علیه بشریت و نسل کشی نیز در جریان است که این موضوع هم احتمالا با صدور حکم بازداشت بین المللی نتانیاهو و شماری از مقام‌های ارشد نظامی اسرائیلی همراه خواهد شد.

معادله‌ای که در کلیت خود، نوید بخش بن بست‌های جدی برای اسرائیل است.

اقدام اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بحبوحه تجاوزات صهیونیست‌ها به شهر رفح رخ داده است. به نظر شما این اقدام چه پالسی را به جنگ غزه می‌فرستد؟

در روزهای گذشته جنبش حماس به صراحت اعلام کرد که با مفاد توافق آتش بس پیشنهادی قطر و مصر موافقت کرده است. با این حال، بی‌توجهی اسرائیل به آتش بس سبب شده تا سیلی از فشارهای داخلی و بین المللی علیه آن روانه شود. حال در وضعیت کنونی رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به وضوح به صهیونیست‌ها این پیام را می‌رساند که جهان قرار نیست دست روی دست بگذارد تا آن‌ها هر کاری را که می‌خواهند انجام دهند.

مساله‌ای که در نوع خود تا همین حالا نیز از نظر روانی و سیاسی، فشارهای جدی را به اسرائیلی‌ها وارد کرده است. توجه داشته باشیم که پیگرد قضایی صهیونیست‌ها در دیوان بین المللی دادگستری و یا اینکه می‌بینیم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع، رای موافق به عضویت کامل فسلطین در این سازمان داده می‌شود، رویدادهایی هستند که آثار و تبعات آن‌ها تا مدت‌ها با صهیونیست‌ها خواهد بود و به شدت برای این رژیم هزینه‌زا خواهند بود.

به یاد داشته باشیم که یکی از اهداف اصلی صهیونیست‌ها از حمله به غزه، از بین بردن چیزی به نام ملت و مقاومت فلسطین است. با این حال، این قبیل اقدامات بیش از پیش هم ملت و هم مقاومت فلسطین را تقویت می‌کنند و به آن قدرت می‌بخشند و البته که تا حد زیادی از موجودیت رژیم اشغالگر قدس نیز بیش از پیش مشروعیت‌زدایی می‌کنند.

نکته قابل تامل و قابل توجه در مورد حرکت اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه صهیونیست‌ها چه بود؟

به نظر می‌رسد مهمترین نکته آشکار شدن انزوای قابل توجه هم اسرائیل و هم دولت آمریکا بود. اینکه صهیونیست‌ها دست به دامان دولت‌های ذره‌ای نظیر پالائو، میکرونزی، پاپوآ گینه نو و نائورو شده‌اند تا در راستای منافع آن‌ها رای دهند، نشان می‌دهد که دست آن‌ها در شرایط کنوین خالی‌تر از همیشه است. در عین حال، اینکه می‌بینیم دولت آمریکا نیز در این انزوای قابل توجه، با اسرائیل همراهی کرده، دو نکته را یادآوری می‌کند.

اول اینکه سیاستمداران و دولت آمریکا تا حد زیادی گروگان اسرائیل هستند و دوم اینکه واشینگتن به نقطه سقوط آزاد در رابطه با ارزش‌های ادعایی خود در عرصه بین المللی رسیده است. دولتی که چندین دهه است خود را منادی حقوق بشر و آزادی و دموکراسی می‌داند، اکنون در برابر حق مسلم یک ملت نظیر فلسطین برای داشتن صدا و عضویت در سازمان ملل متحد می‌ایستد و به کل، حقوق مردم فلسطین را زیر پا می‌گذارد.

واکنش مقام‌های صهیونیست به رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز توام با خشم و لفاظی‌های تهاجمی بوده است. به طور خاص نماینده صهیونیست‌ها در سازمان ملل اقدام به پاره کردن منشور ملل متحد کرد. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

رژیم اسرائیل سال‌هاست از حقیقت گریزان است و در هر جایی که با آن رو به رو می‌شود، غیرمنطقی‌تر از هر زمان دیگری می‌شود. اکنون حقیقت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد یقه صهیونیتس‌ها را گرفته است و اینکه می‌بینیم مقام‌های اسرائیلی پرخاش می‌کنند یک امر کاملا طبیعی است.

مگر پیشتر در قضیه شکایت دولت آفریقای جنوبی از اسرائیل به دلیل ارتکاب به نسل کشی در نوار غزه، شاهد طرح موضع گیری‌های شبیه به این از سوی رژیم اشغالگر قدس نبودیم. مگر پیش از جنگ غزه شاهد نبودیم که نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد برخی دیگر از اسناد این سازمان را جلوی چشم همگان به دلیل ارائه حمایت‌های حقوق بشری به ملت فسلطین پاره پاره کرد؟ رژیم اسرائیل در بن بست است و مقام‌های این رژیم با اقدامات جنجالی و مظلوم نمایی سعی دارند واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهند.

رویکرد و سیاستی که دیگر بعید است جواب دهد. دلیل آن هم آگاهی بیش از پیش افکار عمومی جهان چه در سطح مردم عادی و چه نخبگان در رابطه با جنایات این رژیم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز