خبرگزاری کار ایران

عوامل موثر بر تغییر قیمت بلیط هواپیما

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۴۹۵

اگر تجربه‌ای از سفر با هواپیما دارید، حتماً می‌دانید که قیمت بلیط در روزهای مختلف سال متفاوت است. در برخی موارد قیمت بلیط هواپیما به صورت هفتگی یا حتی روزانه تغییر می‌کند و تقریباً می‌توان گفت که قیمت ثابتی ندارد. اما چه عواملی بر هزینه تأثیر می‌گذارد و چرا نمی‌توانید قیمت ثابتی برای بلیط تعیین کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد عوامل مؤثر بر تغییر قیمت بلیط هواپیما صحبت کنیم.

عوامل موثر در افزایش یا کاهش قیمت بلیط هواپیما

اگرچه ایرلاین‌ها قیمت‌های بلیط هواپیما را در یک الگوی خاص و مطابق با قوانین تعیین می‌کنند، اما مواردی در دنیا وجود دارد که قیمت نهایی بلیط‌ها را در روزها و زمان‌های مختلف تغییر می‌دهد. در ادامه به برخی از مؤثرترین عوامل خواهیم پرداخت. علاوه بر این، ما به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید بلیط‌های تخفیف‌دار بخرید.

۱. تأثیر فصل سفر بر قیمت بلیط هواپیما

برای درک بیشتر مفهوم اولین عامل تأثیرگذار در قیمت بلیط هواپیما، یک مثال واضح را در نظر بگیرید:

مردم معمولاً سفرهایشان را به تعطیلات موکول می‌کنند و شرکت‌های هواپیمایی نیز از این فرصت استفاده می‌کنند و برای سود بیشتر قیمت بلیط را در تعطیلات افزایش می‌دهند؛ بنابراین اگر به دنبال کاهش هزینه‌های سفر خود هستید، بهتر است زمانی غیر از تعطیلات را برای سفر انتخاب کنید.

از سوی دیگر، بازه‌های زمانی خاصی از سال، ممکن است به دلیل آب‌وهوا و سایر شرایط، فصل اوج سفر در برخی کشورها یا شهرها باشد. به‌عنوان مثال بهترین زمان برای سفر به دبی زمستان است و در این صورت هزینه بلیط هواپیما بیشتر از حد معمول است.

۲. نوع ایرلاین و کلاس پروازی

یکی از عواملی که بر قیمت بلیط هواپیما از مبدأ خاص تا مقصد تأثیر می‌گذارد، نوع ایرلاین و کلاس پروازی آن است. خطوط هوایی هواپیماهای مختلفی را با امکانات رفاهی متنوع اداره می‌کنند که در کلاس‌های پروازی زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

۱. کلاس اکونومی:

در این کلاس پروازی، تعداد صندلی‌های کابین زیاد است و کمترین فضا بین آن‌ها وجود دارد و مسافران نمی‌توانند آنها را برای راحتی بیشتر تنظیم کنند. سطح امکانات و خدمات نسبت به سایر کلاس‌ها پایین است و در سفرهای طولانی فقط غذای سرد سرو می‌شود. بلیط‌های کلاس اکونومی به طور کلی مقرون‌به‌صرفه هستند و همین امر سبب بالارفتن تقاضا برای خرید آن شده است.

۲. کلاس بیزینس:

کلاس پروازهای بیزینسی با صندلی‌های کمتر و فضای پا بیشتر راحت‌تر از کلاس اکونومی است. پذیرایی و امکانات ارائه شده به مسافران از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و در نتیجه این پروازها قیمت بالاتری نیز دارد. به طور معمول، کابین بیزینسی در جلوی هواپیما، پشت کابین فرست کلاس قرار دارد.

۳. فرست کلاس:

لوکس‌ترین و راحت‌ترین کلاس پروازی کلاس فرست کلاس است. فرست کلاس با قیمت‌های بسیار بالاتری عرضه می‌شود. مسافران از امکانات مختلفی مانند تلویزیون، صندلی بسیار راحت، اینترنت، تخت و حتی حمام درون کابین‌های فرست کلاس لذت می‌برند. کلاس‌های پروازی فرست کلاس بیشتر برای مسیرهای پروازی طولانی‌تر مناسب هستند و اغلب در هواپیماهای خطوط هوایی خارجی یافت می‌شوند. با مسافران با حوصله و احترام بیشتری برخورد می‌شود و معمولاً منویی از غذاهای مختلف ارائه می‌شود.

۳. تأثیر قیمت سوخت بر هزینه بلیط هواپیما

قیمت سوخت عامل مهمی در تعیین هزینه بلیط هواپیما است و حتی پیشرفته‌ترین هواپیماها در هر سفر صدها لیتر سوخت می‌سوزانند. در نتیجه، شرکت‌های هواپیمایی از قیمت سوخت به عنوان معیاری برای قیمت‌گذاری بلیط استفاده می‌کنند. هنگامی که قیمت نفت به دلیل شرایط اقتصادی یا عوامل دیگر در نوسان است، می‌توانید تغییرات مرتبط با آن را در قیمت سوخت هواپیما مشاهده کنید.

با وجود قیمت بالای سوخت، بلیط‌های مقرون‌به‌صرفه همچنان در دسترس هستند. برخی از آژانس‌های مسافرتی برای جذب مسافران بیشتر، کرایه‌های کمتری را برای بلیط هواپیما ارائه می‌کنند.

۴. تأثیر زمان و روز پرواز بر قیمت بلیط

زمان و روز پرواز نیز بر قیمت بلیط تأثیر می‌گذارد. زمان مناسب برای خرید بلیط معمولاً سه ماه تا دو هفته قبل از پرواز با کمترین قیمت است. اگر این فرصت را از دست دادید، قیمت‌ها معمولاً در روزهای هفته، مانند دوشنبه‌ها یا سه‌شنبه‌ها، و در ابتدا و انتهای روز کمتر است.

عوامل موثر بر تغییر قیمت بلیط هواپیما

۵. میزان تقاضای سفر

قیمت بلیط هواپیما نیز تحت تأثیر عرضه و تقاضا است. تقاضای فصلی ارتباط نزدیکی با قیمت بلیط هواپیما دارد، اما تأثیر آن گسترده‌تر است. عوامل مختلفی می‌تواند تقاضای بلیط را برای مقاصد خاص افزایش دهد، مانند افزایش سفر در فصول خاص یا تقاضای بالای مسافران به دلیل رویدادها یا مناسبت‌های خاص.

6. فاصله بین مبدأ و مقصد

فاصله بین شهرهای مبدأ و مقصد بر هزینه‌های بلیط هواپیما تأثیر می‌گذارد. هنگام تهیه بلیط هواپیما سفرمارکت باید به این نکته توجه کنید که مسافت‌های طولانی باعث افزایش قیمت بلیط می‌شود، مانند سفر از تهران به بندرعباس در مقایسه با مسیرهای کوتاه‌تر مانند تهران به اصفهان. برای پروازهای بین‌المللی، این عامل حتی در سفرهای طولانی که نیاز به چندین مسیر هوایی و توقف برای سوخت‌گیری دارند، بسیار مهم‌تر می‌شود که می‌تواند قیمت بلیط را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

7. نوع بلیط هواپیما

بلیط هواپیما به دو صورت سیستمی و چارتری فروخته می‌شود و این تمایز می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت بلیط داشته باشد. توجه به این نکته مهم است که هر دو نوع بلیط خدمات، صندلی و امکانات یکسانی را در داخل پرواز ارائه می‌دهند. با این حال، تفاوت‌های اساسی بین بلیط ‌ای سیستمی و چارتر وجود دارد.

بلیط سیستمی:

بلیط‌های سیستمی بر اساس مقررات شرکت هواپیمایی قیمت‌گذاری می‌شوند و به طور معمول قیمت‌ آنها سالانه تعیین می‌شوند. مسافران می‌توانند این بلیط‌ها را از ماه‌ها قبل خریداری کنند. قیمت‌ها برای بزرگسالان و کودکان متفاوت است و بلیط‌های سیستمی معمولاً قابل استرداد هستند. در این نوع بلیط‌ها اگر ظرفیت صندلی‌های پرواز پر نشود یا فقط نیمی از صندلی‌ها پر شود، شرکت هواپیمایی مجاز به تغییر قیمت بلیط نیست.

بلیط چارتر:

قیمت بلیط هواپیما چارتر در مقایسه با بلیط‌های سیستمی می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد. دلیل این امر این است که آژانس‌های هواپیمایی یا شرکت‌های چارتر، تمام یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز (معمولاً پروازهای پرتقاضا) را اجاره می‌کنند و بلیط‌های خود را با قیمت‌های متفاوت می‌فروشند. قیمت‌ها می‌تواند با توجه به فصل و زمان سفر و همچنین تقاضا تغییر کند.

بلیط‌های چارتر اغلب ارزان‌تر در نظر گرفته می‌شوند، زیرا شرکت‌ها ممکن است با نزدیک شدن به زمان پرواز، در صورت پر نشدن صندلی‌ها، قیمت بلیط را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. در این صورت مسافران خوش‌شانس ممکن است بلیط‌ها را نیم‌بها یا ارزان‌تر بیابند!

بلیط چارتر قوانین خاص خود را دارد، مثلاً قیمت آنها برای همه مسافران در گروه‌های سنی مختلف یکسان است و همچنین این بلیط‌ها در صورت کنسلی، غیر قابل استرداد هستند.

کلام آخر

یکی از مواردی که حتماً باید در طول رزرو پرواز به آن توجه شود، قیمت بلیط هواپیما است. عوامل مختلفی باعث تغییر در قیمت‌گذاری بلیط هواپیما می‌شود. در این نوشته درباره عوامل مختلف مؤثر در قیمت‌گذاری بلیط هواپیما صحبت کردیم. آشنایی با این عوامل و تأثیر آنها بر قیمت بلیط هواپیما می‌تواند به شما کمک کند بهترین بلیط را برای پرواز خود پیدا کنید و بودجه سفر خود را بهتر مدیریت کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز