خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان گزارش می‌دهد؛

بیماران سرطانی هرمزگان، همچنان در انتظار یک قرارداد مبهم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۱۹۰

انتظار ۵ ساله کی به سر خواهد آمد

انتظار مردم هرمزگان خاصه بیماران سرطانی جهت نصب و بهره‌برداری از دستگاه «پت اسکن PET-CT» پنج ساله شد. در حالیکه مطابق قرار داد بین مجتمع آموزشی و درمانی پیامبر اعظم (بیمارستان شهید محمدی) بندرعباس و بخش خصوصی مقرر شده بود این دستگاه ظرف مدت دو سال نصب و بهره‌برداری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، چندسالی است که بیماران سرطانی و مردم هرمزگان منتظر نصب و بهره‌برداری از دستگاهی هستند که واردات و امورات آن طی یک قرارداد مبهم به  شرکت خصوصی منتسب به یکی از معاونین وقت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واگذار شده است.

خردادماه سال گذشته خبری در رسانه‌ها تحت عنوان «بیماران سرطانی هرمزگان گرفتار یک قرارداد مبهم» منتشر شد. (تجارت جنوب آنلاین، صبح ساحل، رادیو جوان، خبرآنلاین، فارس (این خبر را حذف کردند) و جنوب ایران به موضوع یک قرارداد مبهم جهت خرید دستگاه «پت اسکن» پرداختند.

شرح ماجرا

از طرح موضوع انعقاد قرارداد تا امضای آن کمتر از یک ماه زمان برد در حالی که کارگروه واگذاری دانشگاه به تاریخ یکم اسفند ماه سال نود و هشت این موضوع را صورتجلسه کرده، معاونت توسعه بیستم اسفند ماه نود و هشت مجوز را صادر کرد و هیئت دانشگاه علوم پزشکی طی جلسه‌ای به تاریخ بیست و پنجم اسفند ماه نود و هشت در بند 4 صورتجلسه با انعقاد قرارداد موافقت کرده است و سه روز بعد این قرار داد طی شماره 11785 مورخ بیست و هشتم اسفند ماه نود و هشت به امضای طرفین رسید. در این قرارداد بر اساس تبصره ماده 2 قیمت آن در صورت دریافت ارز دولتی از هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت 480/288 هزاریورو اعلام شد و دانشگاه علوم پزشکی از محل منابع تخصیصی سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه به صورت بلاعوض در اختیار طرف قرارداد (سرمایه‌گذار) قرار گرفت.

مطابق ماده 9 همین قرارداد سرمایه‌گذار تصریح می‌کند که مشمول قانون منع مداخلات دولتی مصوب سال 1337 نیست و تا پایان قرارداد از سهیم و ذینفع شدن آنان خودداری کرده در غیر این صورت قرارداد فسخ می‌شود. در ماده 8 همین قرارداد، کارشناس امورقراردادهای مجتمع، مدیر بیمارستان، حراست و دفتر پرستاری ناظر قرارداد هستند که نظارت عالیه آن بر عهده معاون درمان دانشگاه است.

نکته حائز اهمیت امضای معاون درمان پای قرارداد به عنوان سرمایه‌گذار است. مسئله به اینجا ختم نمی‌شود و این قرارداد در سال‌های بعد هم مورد بازبینی قرار گرفته و بندهایی تحت عنوان متمم به سود سرمایه‌گذار اضافه می‌شود.

رئیس وقت دانشگاه مجوزی به شماره 3203/112/1401 صادر می‌کند که متممی بر قرار داد 11785 زده شود و در آن بر تامین نیمی از هزینه‌های تعمیر، نحوه جذب نیرو و پرداخت حقوق پرسنل توسط طرفین تاکید می‌شود. این متمم مرداد 1401 به امضای طرفین رسیده است. نکته حائز اهمیت این است که در تاریخ یازدهم مرداد ماه 1401 توافق دیگری رخ می‌دهد که بر اساس آن دستگاه‌های قدیمی نصب شده در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و از پرداخت 15 سال اجاره‌بها نیز معاف می‌شود. همچنین قیمت دستگاه 28 میلیارد تومان (467هزار یورو) اعلام شد.

دیوان محاسبات استان در نامه‌ای به معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، در خواست برگزاری جلسه و بررسی ابعاد قرارداد را می‌دهد. در این نامه به قرارداد 99118113887 مورخ هفدهم اسفند 1399 اشاره می‌شود که در آن بحث پرداخت 180 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض از محل بند یک تبصره 19 قانون بودجه مورد تاکید قرار گرفته و از ابهام در عدم تحویل دستگاه به رغم گذشت 24 ماه خبر داده است و درخواست برگزاری جلسه با کارگروه واگذاری، شرکت سرمایه‌گذار و نماینده دانشگاه می‌شود. بعدها گزارشاتی دریافت شد که ده میلیارد تومان دیگر در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته و مجموعاً این رقم از 18 میلیارد تومان به  28 میلیارد تومان رسیده است.

در بهمن ماه 1402 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت وگو با پایگاه خبری جنوب ایران نیوز ضمن تشریح عملکرد این دانشگاه در تجهیز بیمارستان‌های استان از عدم راه اندازی دستگاه پت اسکن گلایه کرد و گفت: «یکی از نیازهای اساسی هرمزگان دستگاه پت اسکن برای درمان بیماران سرطانی است که با وجود پرداخت اعتبار بلاعوض آن به یک شرکت بخش خصوصی در دولت قبل، اما هنوز خبری از تهیه و نصب آن در استان نیست و مردم مجبور به سفر به اصفهان و شیراز و تهران برای درمان هستند.»

پذیرش درد تا از دست دادن جان، به واسطه قراردادی سراسر ابهام

در هرمزگان به دلیل نبود این دستگاه مشکلاتی فراوانی ایجاده شده است و بیماران برای درمان باید به استان‌های همجوار مانند یزد، فارس و کرمان مراجعه کنند. از طرفی برخی بیماران به دلیل نداشتن هزینه‌های سفر و استقرار در استان‌های همجوار از درمان می‌گذشتند و درد را تا از دست دادن جان می‌پذیرفتند. هر چند این قراردادها قبل از تغییرات مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی اتفاق افتاده اما خبرنگار ایلنا به منظور اهمیت موضوع و تنویر افکار عمومی موضوع را پیگیری کرد.

چرا در این شرایط سخت، مجتمع آموزشی و درمانی پیامبر اعظم (بیمارستان شهید محمدی) بندرعباس قراردادی پر ایراد و نقیصه‌های قانونی و بعضاً غیرقانونی را در سال 1398 با یکی از معاونان وقت درمانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان منعقد کرد.؟ با توجه به اینکه مطابق قرارداد شرکت مبلغی معادل 18 میلیارد تومان جهت خریداری و بهره‌برداری این دستگاه جهت حل مشکل بیماران سرطانی دریافت کرد. دریافت مبلغ، 10 میلیارد تومان مازاد بر 18 میلیارد تومان صحت دارد؟ چرا این قرارداد با ترک تشریفات منعقد شده و مطابق مقررات و آیین نامه‌های معاملات دولتی عمل نشده است؟ قرار بود دستگاه پت اسکن تا پایان سال 1402 در استان هرمزگان نصب و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، در حال حاضر وضعیت این دستگاه به چه صورت است؟ وارد کشور شده و آیا در محل مورد نظر نصب شده است؟ شرکت‌های خصوصی حق واردات این دستگاه‌ها را ندارند و دولت باید به طور مستقیم این دستگاه را وارد کند از طرفی شرکت باید دولتی و ثبت استان هرمزگان باشد درحالی که وارد کنده بخش خصوصی است و محل ثبت شرکت، هرمزگان نیست؟

ابهاماتی در خصوص اینکه دستگاه به دلیل حساسیت باید به طور مستقیم توسط دانشگاه علوم پزشکی وارد کشور شود. یا شرکت طرف قرارداد ثبت شده است اما آگهی ثبت در روزنامه رسمی منتشر نشده است. یا در حالیکه خبر بیماران سرطانی هرمزگان گرفتار یک قرارداد مبهم در خبرگزاری فارس منتشر شده بود اما از خروجی خبرگزاری برداشته شد، و این موضوع بر زوایای پنهان و تاریک قرارداد سایه افکنده است.

دستگاه پت اسکن وارد گمرک شهریار شده است

غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: واحدهای زیر مجموعه دانشگاه استقلال مالی و مدیریتی دارند. شبکه‌های بهداشت و درمان، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها دارای استقلال هستند و معاونت‌ها هم به صورت تخصصی این مسائل را رصد می‌کنند. در واقع در حوزه‌های مختلف دانشگاه، معاونین ما هستند که در بخش‌های مرتبط پاسخگو هستند.

منوچهر کمالی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفت: در خصوص دستگاه پت اسکن، طی آخرین نامه‌ی دریافتی ما از سوی شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی، این دستگاه از کشور مبدا وارد شده است و اکنون در گمرک شهریار است. و در حال گذراندن مراحل گمرکی‌ست. همچنین محل نصب آن در استان در حال آماده‌سازی است که به محض ورود دستگاه به هرمزگان، اقدامات لازم در جهت نصب و بهره‌برداری انجام می‌شود.

پیش بینی می‌کنیم دستگاه  تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری برسد

محمود حسین پور  معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در خصوص دلایل انعقاد قرارداد با بخش خصوصی  گفت: در هر صورت قراردادی که منعقد شده است مورد نیاز بوده است و از طرفی در سطح‌‎بندی وزارت بهداشت تهیه این دستگاه برای استان هرمزگان در اولویت نبود ضمن اینکه  تعداد محدودی از این دستگاه در کشور وجود داشت و دستگاه بسیار جدیدی بود که تهیه آن به راحتی امکان پذیر نبود. علی ای حال ما به دنبال ارائه خدمات مطلوب به مردم بودیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، افزود: با این وجود شرکت خصوصی پا پیش گذاشت و نگاه دانشگاه بر این امر بود که خدمت جدیدی با تعرفه دولتی به مردم استان ارائه کند. زیرا ما شاهد هستیم که بیماران ما برای دریافت خدمات پزشکی به استان‌های دیگر سفر می‌کنند. در نهایت همه موضوعات ما هدف خود را بر این نهاده‌ایم که خدماتی که به مردم استان ارائه می‌شود با تعرفه دولتی باشد.

وی بیان داشت: آخرین وضعیت دستگاه هم همان چیزی است که دکتر کمالی معاون درمان دانشگاه توضیح دادند و دستگاه در حال حاضر به کشور وارد شده است.

حسین پور، خاطر نشان کرد: به دلیل محدودیت‌های موجود فراهم کردن خدمات این چنینی زمان‌بر است و این دستگاه نیز از این موضوع مستثنا نیست. البته اگر تاخیری از سوی شرکت مذکور نیز باشد، مورد بررسی مراجع مربوطه قرار خواهد گرفت.

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفت: چیزی که اکنون مهم است ورود این دستگاه به کشور است، ما پیش‌بینی می‌کنیم این دستگاه در 6 ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و بتوانیم خدمات خوبی به مردم استان ارائه دهیم. قطعاً موضوعی که به ما کمک می‌کند خدمتی به مردم ارائه دهیم شفافیت بیشتر هست. اینکه بتوانیم بدون برخی ملاحظات واقعیات را با مردم در میان بگذاریم. قراردادی که منعقد شده بر اساس ضرورت‌های بوده که در استان احساس می‌شد که ما بتوانیم خدمات هایتک را ارائه دهیم.

حسین پور درباره پرداختی‌های بلاعوض به سرمایه‌پذیر، اضافه کرد: این امر مختص به یک شرکت خاص نیست، ما در پروژه‌های درمانی مورد نیاز استان پرداخت بلاعوض را انجام می‌دهیم اما مشروط به آنکه خدماتی که صورت می‌گیرد به صورت تعرفه دولتی باشد. و در نهایت این موضوع یک سرمایه‌گذاری مشترک برای دانشگاه است.

وظیفه ما حفاظت از حقوق مردم استان و دانشگاه است

خبرنگار ایلنا، آیا فردی که خود در سمت معاونت درمان قرار دارد می‌تواند با ثبت شرکتی این دستگاه را وارد کند؟ آیا این امر مصداق مداخله کارکنان دولت نیست؟

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در پاسخ گفت: من در جایگاهی نیستم که بتوانم قضاوت کنم یا از بخش خصوصی حمایت کنم، وظیفه من حفاظت از حقوق مردم استان و دانشگاه است. موارد مورد شک و ابهام به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده می‌شوند و در مورد برخی نظر قطعی مطرح شده است و باید خود دستگاه‌ها این موضوعات را اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: در نهایت چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که بتوانیم خدمتی مستمر و با تعرفه دولتی به مردم استان ارائه دهیم.

حسین پور اضافه کرد: امیدوارم تخلفی صورت نگرفته باشد و مطمئن باشید اگر تخلفی شکل گرفته باشد با متخلفین برخورد خواهد شد.

اگر حیف و میل بیت المال صورت گیرد کوتاه نمی‌آییم

محمود حسین پور در خصوص تأخیر به وجود آمده در تحویل و بهره‌برداری از دستگاه پت اسکن اضافه کرد: با توجه به مسائل و مشکلات در تخصیص ارز یا مسایل دیگر همواره تأخیرهایی در ایفای تعهدات وجود داشته، کما اینکه سفارش یک شناور دریایی که مقرر شده بود دو ساله تحویل گردد بیش از 4 سال طول کشید. این تاخیرها بدلیل همین محدودیت‌هاست. بخشی از تاخیر عملیاتی است که پذیرفتنی است و برخی ناشی از سهل انگاری است که قطعاً باید رسیدگی شود.

وی انعقاد چنین قراردادهایی را در دنیا متداول دانست و تصریح کرد: فرایند قرارداد که در دنیا هم رواج دارد اینست که شرکت‌های خصوصی ارائه خدمات هایتک (خدمات مکمل با بروزترین تجهیزات) را تقبل می‌کنند و معمولاً در کشورهای توسعه یافته شرکت‌های دست اول چنین کارهایی را انجام می‌دهند. و دولت هم زمینه‌های لازم را برای ارائه خدمات فراهم می‌کند. طبعاً در این قرارداد تاخیرهایی وجود دارد که موجب تحمیل هزینه‌های بیشتر شده است به مردم قول می‌دهیم در این قرارداد اگر نکته ناگفته‌ای باشد یا اقداماتی صورت گرفته باشد که منجر به حیف و میل بیت المال شود، دانشگاه تمام قد در کنار دستگاه‌های نظارتی و قضایی در احقاق حقوق مردم تلاش می‌کند.

ابهامات همچنان باقی است

هر چند گفته می‌شود طی شش ماه آینده این دستگاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. اما با این وجود، ابهامات همچنان باقی است: «چرا رویه ترخیص دستگاهی به این مهمی همچنان به درازا کشیده شده است؟  چرا این دستگاه از استان هرمزگان وارد کشور نشده است، در حالیکه بندر شهید رجایی و بنادر دیگر، که در زمره بزرگ‌ترین بنادر کشور هستند، در این استان واقع شده‌اند. وارد کردن این دستگاه از گمرک شهریار جای سئوال دارد و این شائبه همچنان تقویت می‌شود که شاید هنوز این دستگاه به کشور وارد نشده است.»

 هرمزگان قطب اقتصادی، تجاری و صنعتی ایران است اما با تمامی ظرفیت‌ها، در حوزه‌های زیرساختی، رفاهی، بهداشتی و درمانی و... در جایگاه مناسبی قرار ندارد. وضعیت اشتغال نیروهای بومی، خدمات بهداشتی، خدمات رفاهی، کمبود مسکن و... از جمله مشکلاتی است که گریبانگیر هرمزگانی‌ها است.

امیدواریم هرچه زودتر این موضوع به نتیجه برسد باید پذیرفت که هرمزگان بیشتر از آنچه که امروز شاهد هستیم، نیاز دارد تا به میانگین کشور در بخش‌های مختلف از جمله سرانه تخت‌های بیمارستانی، خدمات بهداشتی و درمانی نزدیک‌تر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز