خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

کلزا کاران گلستانی از واردات بی‌رویه این محصول نگران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۵۹۶

هرساله کشاورزان درماه های اردیبهشت و خرداد محصول کلزا را در گلستان برداشت می کنند و متاسفانه در این مواقع واردات این محصول به کشور شروع می شود. در سال های اخیر بخاطر واردات کلزا و شرایط نامناسب آب وهوایی کشت کلزا در استان کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، کشاورزی شغل غالب مردم گلستان است و در تأمین امنیت غذایی کشور جزو استان‌های مهم و تأثیرگذار است. گلستان با تولید بیش از ۹۲ محصول زراعی و باغی یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است.

تا چند سال گذشته اغلب کشاورزان گلستانی محصول کلزا کشت می کردند ولی طی ۳ سال اخیر کشاورزان به دلایلی مانند کمبود بذر، شرایط آب وهوایی، خشک سالی، گرانی نهادهای کشاورزی و ... کشت کلزا را کاهش دادند.

کلزا به آب و هوای سرد و معتدل نیاز دارد و استفاده از کودهای مناسب به افزایش عملکرد کلزا کمک می‌کند. میانگین تناژ کلزا در ایران حدود ۱.۸ تن در هکتار است. بیش از ۵۰ سال است که کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا در استان کاشته می شود ولی تا کنون ادوات زراعی مخصوص کلزا در گلستان بسیار کم است.

دولت باید ادوات زراعی مخصوص کلزا را وارد کشور کند و تسهیلات کم بهره و باز پرداخت طولانی مدت برای کشاورزان در نظر بگیرد. در این راستاجهاد کشاورزی باید آموزش های لازم و روش‌های صحیح برداشت کلزا را به کشاورزان در افزایش بهره‌وری و تناژ برداشت محصول آموزش دهد.

کشاورزان از دولت توقع دارند که به موقع پول  آنها را پرداخت کنند و این یکی از راهکاری دولت برای تشویق آنان به کشت دانه‌های روغنی است. کشت کلزا بهترین محصول برای تناوب کشت گندم و جو در استان است و برداشت کلزا  از ۲۰ اردیبهشت آغاز شده است و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

کمباین معمولی باعث آسیب رساندن به محصول می شود

یک کشاورز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: بالا رفتن هزینه‌های تولید و گرانی نهاده‌ها مشکلات جدی را برای کلزا کاران به وجود آورده است. در این شرایط کشاورزان کمتر به سمت کشت کلزاکاری می‌روند چون که دیگر صرفه اقتصادی برای آنها ندارد.

محمد اکبری ادامه داد: بعضی از مراکز خرید کلزا برای تحویل گرفتن این محصول از کشاورز سخت گیری‌های زیادی می کنند. در حالی که کلزا محصولی است که باید در مدت 12 الی 24 ساعت به کارخانجات تحویل داده شود.

وی گفت: باید کمباین هد دار داشته باشیم که کشاورز مجبور نشود محصول خود را با کمباین معمولی برداشت کند. اگر با کمباین معمولی کلزا برداشت شود باعث آسیب رساندن به محصول و در مراکز خرید دچار افت گیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر شرایط آب و هوایی به شدت متغییر بوده و آسیب های جدی به کلزا کاران در فصل برداشت وارد کرده است. تعغییرات آب و هوایی میزان تولید این محصول را کاهش می‌دهد.

امسال پیش بینی می‌شود ۱۲۰ هزار تن کلزا در گلستان برداشت شود

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان هم در ادامه اظهار کرد: در سالجاری محصول کلزا در گلستان هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان، تضمینی خریداری می‌شود. چهار کارخانه روغن کشی در سطح استان متولی خرید دانه روغنی کلزا و تعاون روستایی گلستان نیز مباشر خرید آن است.

علی موسی خانی افزود: امسال در ۴۸ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان کلزا کشت شده است. پارسال ۲۷ هزار تُن کلزا در استان برداشت شده بود و امسال پیش بینی می‌شود تا ۱۲۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی توصیه کرد: کشاورزان در برداشت عجله نکنند چرا که هنگام برداشت، رطوبت استاندارد کلزا باید حدود ۱۰ درصد و مواد خارجی آن ۲ درصد باشد. کلزا محصولی است که از دانه آن روغنی مفید و گیاهی به دست می‌آید و از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می‌شود.

وی افزود: سطح کشت کلزا در استان حدود ۳ برابر افزایش داشته و همچنین تولید این محصول ۵ برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. کشت کلزا نسبت به گندم ریسک بالاتری دارد و زمان برداشت هم اگر شرایط آب وهوایی نامناسب باشد باعث کاهش تولید محصول می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز